مجلس هشتم در نزدیکی یک پیچ خطرناک

پنج ماه دیگر تا پایان عمر هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است. یعنی تا هفت خرداد ماه سال 1391. این روزها حال و هوای مجلس متفاوت از روزهای مشابه در سالهای گذشته است. دیروز رئیس جمهور پس از تاخیر تقریبا 57 روزه لایحه بودجه سال 91 را تقدیم مجلس کرد. اقدامی که قرار بود در آذر ماه انجام شود. گویی تخلفات دولت دیگر برای مجلس عادی شده و مجلسیان را به اعتراض و تذکر وا نمیدارد. زیرا در این اقدام هیچ واکنشی جدی از سوی نمایندگان مردم مشاهده نشد که رئیس جمهور را به پاسخگویی وادارد. و جالب اینکه رئیس مجلس پس از تحویل لایحه کلی از رئیس جمهور تمجید و تعریف کردند. گویی اصلا تخلفی صورت نگرفته!!!

اگر بخواهیم با نگاهی صرفا سیاسی به این مساله بنگریم می توان این احتمال را بسیار قوی فرض کرد که دولت با این عمل خود قصد گروکشی از مجلس داشته تا نمایندگان که در پیچ پایانی دوران نمایندگی خود قرار دارند نتوانند به موقع و با وقت موسع لایحه را مورد بررسی و تصویب قرار دهند. و این یعنی کمتر شدن جلسات تخصصی کمیسیونها، رسیدگی به موارد کلان بودجه و گذشتن از رسیدگی بند بند لایحه و دست آخر تصویب ناقص بودجه تا پایان عمر مجلس. یعنی همان چیزی که دولت بدنبال آن بود.

البته از این موضوع که بگذریم، اتفاقات دیگری نیز در مجلس در جریان است که بصورت مستقیم و غیر مستقیم بر رسیدگی بودجه سال 91 تاثیر میگذارد. اتفاقاتی نظیر سرگرم بودن نمایندگان تعیین صلاحیت شده به تبلیغات انتخاباتی در مناطق و حوزه های انتخاباتی خود، شرکت در مراسم هایی که از سوی مردم در حوزه های انتخابی برگزار میگردد. (( از قبیل مراسم فاتحه خوانی و عروسی که این روزها به جهت تعدد آن وقت بسیاری از نمایندگان را گرفته و میگیرد ))

موضوع بسیار مهم دیگر اینکه تعداد قابل توجهی از نمایندگان فعلی مجلس که توسط شورای نگهبان تعیین صلاحیت نشده اند، انگیزه خود را برای مشارکت در رای گیری و تصویب لوایح از دست داده و در بسیاری از موارد اصلا شرکت نمی کنند. این بی انگیزگی در عدم رسیدگی صحیح یا رسیدگی با حساسیت کم نسبت به بودجه سال 91 بسیار حائز اهمیت می باشد. و میتواند عواقب ناگواری را در پی داشته باشد و مجلس دهم را در ابتدای راه با مشکلات بسیاری مواجه کند.

اگر به رادیو فرهنگ که صدای مجلس را بصورت مستقیم پوشش میدهد گوش کرده باشید متوجه خواهید شد که رئیس مجلس برای گرفتن رای نمایندگان بر روی لوایح از شیوه منحصر بفرد تشویق و وعده ثواب استفاده میکند. به این جملات توجه کنید که توسط جناب آقای باهنر خطاب به نمایندگان بیان شده است:

(( رای دادن ثواب دارد. انگشتان مبارک را روی کلید ها بفشارید تا متبرک شوند ... ))

حال در نظر بگیرید که این مجلس قرار است طبق قائده و وعده 14 اسفند ماه با حضور رئیس جمهور طرح سوال را به مرحله اجرا در آورد. (البته در صورتی که هیات رئیسه مجلس طرح سوال را به موقع و بدون تاخیر به اطلاع رئیس جمهور برسانند) بنده به شخصه نسبت به این مساله خوش بین نیستم. زیرا مطمنا مجلس در این وضعیت نخواهد توانست به یک وحدت نظر نسبی برسد و نتیجه ای از این طرح نخواهد برد. ضمن اینکه به نظر میرسد دست رئیس جمهور هم چندان خالی نباشد. و احتمالا بارها و بارها از بگم بگم های معروف خود در این جلسه استفاده کرده و بهره لازم را خواهد برد.