اخلاق انتخاباتی

بدون شک یکی از مولفه های مهم سنجش افراد و جوامع بشری، پایبندی آنها به مقوله اخلاق است. اخلاق را در یک تعریف عامیانه می توان اینگونه بیان کرد: (( اصول حاکم میان روابط فی مابین انسانها در مواجهه با خود یا با دیگر انسانها صرف نظر از خوب یا بد بودن آن.)) این مقوله به قدری حائز اهمیت و شایان توجه است که به تمامی زوایای زندگی و حتی به شخصی ترین اعمال انسان در قبال خود نیز راه یافته و حسن و قبح افراد و جوامع با آن سنجیده می شود.

یکی دیگر از مسائل اجتماعی امروزه ما موضوع مهم و حیاتی (( انتخابات )) است که در صدر توجه و دقت نظر کارشناسان و سیاسیون دنیا قرار دارد. از آنجایی که گفتیم موضوع اخلاق با تمامی شئون اجتماعی و فردی انسانها ارتباط مستقیم دارد، قاعدتا این موضوع اخیر یعنی انتخابات هم از آن مستثنی نیست. اصطلاح (( اخلاق انتخاباتی )) را همگان به کرات شنیده اید. مساله ای که در کشور ما بدلیل نگاه خاص دین به مقوله اخلاق از اهمیت بیشتری در مقایسه با سایر کشورها نمود پیدا کرده و مورد انتظار مردم و حکام است.

همواره در آستانه انتخابات که قرار می گیریم، اولین چیزی که بدان تاکید می شود و رعایت آن را گوشزد می کنند، رعایت اخلاق انتخاباتی است. این مطالب را بعنوان مقدمه عرض کردم تا بگویم: از ابتدای انقلاب تا به این سو هر چه به جلوتر پیش میرویم و به عمر انقلاب ما افزوده می شود، انتظار این است که رعایت اخلاق انتخاباتی در صدر کارهای نامزدها قرار گیرد، و هر مرحله شاهد پیشرفت در این زمینه باشیم. اما با کمال تاسف باید اذعان کرد نه تنها پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده که بروز بی اخلاقی ها در این زمینه مرحله به مرحله در حال پیشرفت است.

قصد توهین به هیچ یک از نامزد های انتخاباتی را ندارم اما وقتی به اعمال، رفتار و گفتار تک تک آنها دقت میکنم، این بی اخلاقی ها را بوضوح مشاهده میکنم. بعنوان بیان مصداق عرض می شود: یکی از مواردی که بعنوان بی اخلاقی در انتخابات و حتی تخلف انتخاباتی از آن یاد می شود، فعالیت تبلیغی پیش از موعد برای خود یا دیگر نامزدهای انتخابات است. یکی از مهمترین انتخابات پیش روی ملت ایران انتخابات ریاست جمهوری می باشد که در خرداد ماه برگزار خواهد شد. با وجود اینکه هنوز موعد ثبت نام و تایید نامزدها شروع نشده و هیچ کس بدرستی نمی داند که آیا توسط شورای نگهبان صلاحیتش تایید یا رد خواهد شد، با این وجود بسیاری از نامزدهای احتمالی، رقابت خود را شروع کرده و حتی در این بین نزاع هایی هم صورت گرفته است. و آنچه برای من بعنوان یک شهروند بسیار تعجب آور و غیر قابل درک است، عدم برخورد مراجع قضایی و نهادهای ذی ربط با متخلفین است.

روز 5 شنبه 29 فروردین ماه دولت در نظر دارد تا با برگزاری مراسم تقدیر از خادمان ستاد نوروزی در استادیوم آزادی تهران از آنها تقدیر بعمل آورد. اگر با نگاه انصاف و بی طرفی و از بالا به این برنامه نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که در آستانه ورود به انتخابات، دولتیان به هر بهانه ای سعی در تبلیغ خود و جریان وابسته به خود داشته و از عواقب آن نیز هراسی ندارند. این اقدام صدای بسیاری از هم پیمانان سابق دولت را هم بلند کرده است. حمید رسایی نماینده مجلس و از حامیان سینه چاک احمدی نژاد گفته: (( هر گونه سوء استفاده از امکانات بیت المال برای اهداف سیاسی، جناحی و انتخاباتی توسط هر کس که باشد خلاف قانون و شرع و بازخورد منفی مردم همراه خواهد بود.))

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی نیز در واکنش به این اقدام اینگونه می فرمایند:

(( چرا به مردم دروغ می گویید آشکارا بگویید این یک متینگ انتخاباتی است و مسائل را برای مردم روشن کنید.))

سکوت دستگاه قضایی در این میان غیر قابل توجیه و باعث تشوق متخلفین به اعمال خلاف بیشتر خواهد شد. انتظار آحاد ملت از مراجع ذیصلاح در امر انتخابات این است که با اقدامات پیشگیرانه مانع از بوجود آمدن حوادثی شوند که درگیری های انتخاباتی را بعد از اعلام نتایج در پی خواهد داشت. که در صورت بروز چنین حوادثی قبل از آنکه به تخلف، متخلفان رسیدگی شود باید به ریشه آن حوادث رسیدگی شود.

پیام نوروزی یا متینگ تبلیغاتی

امروز که مصادف بود با اول فروردین ماه سال 1392 مصاحبه ریاست جمهوری جناب آقای احمدی نژاد از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. در این برنامه که به رسم هرساله برگزار می شود بعد تحویل سال نو مقام رهبری و بلافاصله شخص رئیس جمهور ایراد سخن میکند و عید را به مردم تبریک گفته و برنامه های دولت را در سال نو تشریح میکند. اما این بار سخنان رئیس جمهور به یک متینگ تبلیغاتی تمام عیار تبدیل شده و هر آنچه که لازم بود را رندانه گفتند. ایشان بجز یکی دو دقیقه ابتدایی سخنانش، مابقی را به مظلوم نمایی دولت در قبال حملات ناجوانمردانه ای که از آن سوی و این سوی مرزها در حق آنها میشود اختصاص داده و در حقیقت بیانیه ای کاملاً سیاسی که برگرفته از اندیشه مغز متفکر و تئوریسین فعال و اصلی جناح خود را بدون هیچ دغدغه ای از قطع شدن سخنانش یا برنامه قرائت کرد. جناب آقای ضرغامی یار و دوست همراه ایشان نیز بی هیچ نگرانی و تا به آخر این مصاحبه را پوشش داد و اصلاً نیازی ندید که این مصاحبه را قطع کند. برای من بسیار جالب بود آنجا که خبرنگاری با پرسش هایش که برگرفته از مطالبات مردمی بود رئیس جمهور را خطاب قرار میدهد ناگهان و بدون هیچ گونه هماهنگی حتی با دفتر ریاست جمهوری، جناب ضرغامی وارد عمل شده و مصاحبه ایشان را قطع میکند تا مردم از پرسش و جواب های آن مطلع نشوند مبادا که از توضیحات رئیس جمهور قانع نشده و او را مقصر تمام این نابسامانی ها بدانند. اما در این برنامه سراسر تبلیغی شخص رئیس صدا و سیما و عوامل ایشان با اطمینان تا به آخر سخنان رئیس جمهور را پخش کردند. به راستی به این همه هماهنگی، همدلی و درک متقابل باید تبریک و احسنت گفت.

احمدی نژاد چهره ای است که آمدنش، بقایش و هم رفتنش برای نظام هزینه داشته و خواهد داشت. او توانست از دید بسیاری از سیاستمداران کهنه کار نیات اصلی خود را مخفی نگاه دارد و با پلکانی که توسط آنها برایش ساخته شده بود به بالاترین مرتبه آن صعود کند. حال که در اوج قرار گرفته و هشت سال در آن مقام هر کاری توانسته انجام داده، پایین کشیدن ایشان کاری بسیار دشوار و به معنی حقیقی هزینه بردار است. بدون شک جناب احمدی نژاد تصویر ایام روزهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری را که شخص دیگری بغیر از وفاداران به ایشان بر آن خواهند نشست را مجسم ساخته و برای آن برنامه ریزی کرده است.

او به این اوضاع واقف است و میداند که برای بقاء نباید از این مقام پایین بیاید. او معتقد است اگر نظام به این نقطه رسیده که احمدی نژاد نباید باشد، پس همه آن کسانی که به رشد او کمک کردند نیز نباید باشند. حتی اگر در این میان کلیت نظام خدشه دار شده و نابود گردد.

بازی شطرنجی که احمدی نژاد با اصولگرایان براه انداخته به پایان خود نزدیک شده است و در این لحظات هر حرکت و مهره چینی اشتباهی منجر به کیش و مات شدن یکی از دو طرف خواهد شد. معتقدم اگر شرایط به همین منوال پیش رود تنها یک اقدام خواهد توانست که احمدی نژاد را خلع سلاح کرده و بازی را از دستش بگیرد و آن هم شخص رهبر است که با وارد شدن به این نزاع به زیر صفحه شطرنج اصولگرایان و احمدی نژاد زده و بازی را برهم بزند. در غیر اینصورت نگارنده را عقیده بر این است که احمدی نژاد توان این را دارد که بازی را به نفع خود و به ضرر اصولگرایان با کیش و مات به پایان برساند.