پیشنهادی برای دولت تدبیر و امید


بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام خدمت ریاست محترم جمهوری جناب آقای روحانی و کلیه وزیران دولت تدبیر و امید. آرزوی سربلندی و موفقیت شما را در دوران ریاست جمهوریتان از خداوند منان خواستارم.

از آنجایی که وعده حل مشکلات را در 100 روز به مردم داده بودید و در اولین اقدامتان به کلیه دستگاههای اجرایی ضرب الاجلی را معین نمودید تا پیشنهادات خود را ظرف 100 روز ارائه نمایند. این اقدام را به فال نیک گرفته و آرزوی تحقق آن را دارم.

بنده در خصوص اجرای طرح یارانه های نقدی پیشنهادی داشتم که برآن شدم خدمت شما ارسال کنم تا در صورتی که قابلیت اجرا داشته باشد مورد بهره برداری قرار گیرد.  از آنجایی که این طرح در مرحله ابتدایی و پیشنهاد میباشد قطعا باید با کارشناسان امر مورد بررسی و مداقه قرار گرفته تا اشکالات آن رفع و اجرایی گردد. امید که بتوانیم در این خصوص کمکی به دولت تدبیر و امید کرده باشیم.

یکی از مشکلاتی که از پرداخت یارانه های نقدی به درستی پیش بینی میشد و در مقام عمل هم همین اتفاق افتاد این بود که اقشار کم در آمد جامعه که از قضا درصد زیادی از جامعه را تشکیل میدهند وابسته به دریافت این مبلع از یارانه ها شده اند. بصورتی که بسیاری از دریافت کنندگان یارانه نقدی این پول را در جایی غیر از محل اصلی خود که همان پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن بوده هزینه کرده و نهایتآ مبالغ قبوض توسط مردم پرداخت نمی شد. همین امر باعث جریمه و در آخر قطع خدمات به مشترکان را در پی داشت. به نظرم می توان با تغییر کوچکی در این نوع پرداخت جلوی اشکالاتی از این دست را گرفت. هر مشترکی بصورت معمول در هر یک از موارد مذکور، میزان مصرف مشخص و معینی دارد. و یا می توان برای آنها میزانی را تعیین نمود. بعد از بدست آمدن این مورد، نوبت معین نمودن میزان پرداختی هر خانوار بعنوان یارانه می باشد. که این مورد آخری قبلا مشخص شده است. دولت می تواند بعنوان وکیل و نماینده مردم سهم پرداختی هر خانوار را هر ماه بعد از صدور قبض به مرکز صادر شده قبض پرداخت نماید. در این صورت دیگر پولی به حساب سرپرست خانه وار واریز نخواهد شد تا مصرف کارهای غیر ضروری و غیر مرتبط شود و دولت هم متضرر از عدم پرداخت قبوض مشترکان نمی شود. ضمن اینکه اثر وضعی این نوع کار کرد آن است که مردم آب برق گاز و تلفن شان مجانی خواهد شد و این اثر وضعی مثبتی بر جامعه خواهد داشت.

تذکر: می توان میزان مصرف هر خانوار را بعد از کارشناسی به سرپرست آن خانوار اعلام کرد و گفته شود در صورت مصرف بیشتر از این مقدار، مبلغ آن باید توسط خود خانوار پرداخت شود. با این روش جلوی مصرف بی رویه خانوار هم گرفته خواهد شد.

 

وقتی حرمت امام زاده توسط متولی شکسته شود...



مخالفان خود را به در و دیوار زدند؛ گزارش حادثه 22 بهمن قم قرائت نشد.

این یکی از عجیب ترین اتفاقات هفته جاری در مجلس شورای اسلامی بود. حادثه ای که در آن عده ای اغتشاشگر با هوچیگری و عربده کشی مراسم رسمی سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها را برهم زده و آن را به تعطیلی کشاندند. واقعا نمی توان این اقدامات را با هر قصد و نیتی پذیرفت. آیا منافع حزبی و جناحی تا این حد دارای ارزش و اهمیت است که باید از اجرای قانون و عدالت برای متخلفان جلوگیری کرد؟ سالها یکی از شعارهای اصلی ما در این انقلاب این بود که (( هدف وسیله را توجیه نمی کند )) حالا اما چه شده که این اصل نادیده گرفته شده و حرمت آن شکسته می شود. آنهم بدست یک مشت انسانهای بی ارزش و بی منطق.

لازم میدانم بخشی از واقعه رخ داده در آن ماجرا را برای یادآوری خوانندگان بازگو کنم تا بهتر بتوانیم در مورد آن قضاوت نماییم.

(( ...علی لاریجانی که به مناسبت 22 بهمن در حرم حضرت معصومه (س) سخنرانی می کرد، بعد از گذشته 4-3 دقیقه از سخنانش، با شعارها و جنجال عده ای مواجه شد که حرم را به آشوب کشیدند و سخنان وی را قطع کردند.

مهاجمان، با پرتاب کفش و مهر به سمت جایگاه، سعی در مضروب کردن لاریجانی داشتند. برخی از این افراد، کفن هم پوشیده بودند.

در مقابل ، گروهی دیگر از مردم و روحانیون ، مقابل آنها ایستادند و کوشیدند با سپر کردن دست هایشان در هوا ، مانع از فرود آمدن مهر و کفش ها بر سر و روی خود و سخنران شوند.

لحظاتی بعد، مهاجمان خود را به مقابل جایگاه رساندند و با کنار زدن نرده ها، به سمت لاریجانی حمله کردند. لاریجانی هم برای این که اوضاع حرم بیش از پیش متشنج نشود، سخنان خود را قطع کرد و در میان محافظانش مراسم را ترک کرد...

لاریجانی تلاش بسیاری کرد که مردم را به آرامش دعوت کند اما مردم با سردادن شعار همچنان مانع از ادامه سخنرانی وی شدند.
محافظان لاریجانی، وی را از محل خارج کردند و پس از آن آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و امام جمعه موقت قم به جای لاریجانی به ایراد سخن پرداخت.

معترضان شعارهایی نظیر "خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست، حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست، سر دادند.»

گفتنی است چند سال پیش نیز در حرم حضرت معصومه، همین قیبل افراد سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی را به هم ریخته بودند... ))

همانطور که ملاحظه فرمودید جلسه سخنرانی رئیس مجلس توسط افرادی که کفن پوشیده و شعار تبعیت از رهبری میدادند برهم خورده و تعطیل شد.

این اقدام در زمان خود توسط مسئولان و کلیه صاحبان قلم و اندیشه محکوم شد و همگان خواستار شناسایی و محاکمه مسببان آن شدند. از آنجایی که این هتک حرمت به رئیس خانه ملت شده بود، طبعا اولین واکنش ها متعلق به نمایندگان مردم بود. آنها خواهان رسیدگی و تحقیق پیرامون ابعاد مسئله بودند. کمیته حقیقت یاب مجلس برای این منظور شروع به تحقیقات کرد و در چنین روزی که نتیجه تحقیقات آماده قرائت در صحن علنی مجلس بود، با مخالفت عده ای از نمایندگان (( آقایان کوچک زاده، رسایی و حسینیان )) قرار گرفت. آنها آنقدر در این اقدام خود اصرار ورزیدند و لابی کردند تا توانستند از قرائت گزارش جلوگیری نمایند.

این اقدام برای اولین بار نیست که اتفاق می افتد. سالهاست که عده ای به نام لباس شخصی ها اقدام به برهم زدن مجالس سخنرانی و اغتشاش در جامعه می کنند و کسی هم پاسخگوی رفتار این ناقضان قانون نیست. سالها قبل جلسات اصلاح طلبان در زمان ریاست جمهوری جناب آقای خاتمی با این رفتارها به تعطیلی کشیده میشد. و هرچه در آن زمان فریاد دستگیری و محاکمه عاملان را برای درس عبرت دیگران سرمیدادند، به جایی نمی رسید و حالا این رویداد زشت و شرم آور دامن خود آنها را گرفته و معلوم نیست تا کجا ادامه خواهد داشت. این قانون نانوشته دنیا است که انسانها در همین دنیا نتیجه بخشی از عملکرد خود را خواهند دید.

تا اینجای واقعه را می توان تحمل کرد ولی آنچه غیر قابل تحمل است این است که نمایندگانی که باید حرمت خانه ملت را نگه داشته و از جسارت و توهین به آن جلوگیری نموده و با تلاش خود و مجریان مسند قضا رسیدگی و مجازات اشرار را پیگیری نمایند، از رسیدگی به آن جلوگیری میکنند. و آنجا که حرمت امامزاده توسط متولی شکسته میشود از چه کسی باید انتظار داشت که حرمت نگه دارد.

در میان همه این قضایا نمی توان کوتاهی قوه قضائیه و در راس آن نماینده مدعی العموم را نادیده گرفت. یادمان نرفته است که در زمان ریاست جمهوری جناب آقای خاتمی، نماینده مدعی العموم چگونه و با چه حرارتی بدنبال نقطه ضعفی در سخنرانی ها، نوشته ها و مقالات روزنامه نگاران بود تا به کوچکترین لغزشی آنها را به پای میز محاکمه کشانده و زندان و تعطیلی نصیبشان نماید. این روزها اما جناب مدعی العموم در خواب بسر میبرند و این اتفاقات را نمی بیند. و درست تر اینکه نمی خواهند ببینند. اینها و بسیاری از موارد دیگر یک پیام واحد برای خوانندگان و بینندگان این حوادث دارد و آن این است که (( مراکز قدرت پشت پرده بر همه این اقدامات واقف بوده و از آن حمایت و پشتیبانی میکنند. و همین است راز غیر قابل نفوذ بودن به این گروه های غیر قانونی.))

قابل توجه جناب آقای روحانی...


چند روز دیگر به شروع دوره چهارساله ریاست جمهوری دولت یازدهم جناب حجت الاسلام روحانی باقی نمانده. آن چیزی که این روزها در میان مردم مطرح است؛ چگونگی مواجهه دولت یازدهم با مسائل و مشکلات بجای مانده از دولت قبلی میباشد. مردم و بویژه اقشار آسیب پذیر جامعه امید زیادی به بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت خود دارند. در میان دولتیان هم آن موضوعی که بسیار مطرح است و رصد میشود، گمانه زنی برای تغییرات اساسی در بدنه دولت علی الخصوص چهره هایی که بعنوان وزیر از جانب ریاست جمهور به مجلس معرفی خواهند شد. و طبعاً بازار این گمانه زنی ها داغ داغ است. و در یک کلام همه انتظار تغییر دارند. آن هم از نوع اساسی و در جهت اصلاح امور. مردم هشت سال پر از سختی و سراسر تنش و اضطراب را پشت سر گذاشتند و اکنون منتظر رسیدن روزهای آرام و کم تنش هستند. این وعده الهی است که بدنبال هر سختی راحتی خواهد آمد (( إن مع العسر یسرا )). با همین نگرش است که تمامی رخدادهای مثبتی که این روزها در ایران صورت میگیرد را به پای خوش قدمی رئیس جمهور منتخبشان گذاشته و بدین ترتیب امید روزهای بهتر را در جامعه زنده نگه میدارند. راه یابی تیم فوتبال ایران به جام جهانی برزیل و کسب پیروزی های متعدد تیم والیبال در لیگ جهانی... را می توان از این دست مسائل یاد کرد.

در روابط بین الملل هم خبرهای متفاوت و امیدوار کننده ای به گوش میرسد. کنگره آمریکا که تا کنون با تصویب لوایح و قوانین تحریمی علیه ایران ( بخوانید غیر قانونی ) جلوتر از شورای امنیت، اقتصاد ایران را هدف قرار داده بود، اینبار در یک اقدام متفاوت و به دور از انتظار رأی به مذاکره مستقیم جناب پرزیدنت اوباما با دولت روحانی داده و از او خواسته اند که با ایران پشت میز مذاکره بنشیند. جناب جک استراو نیز اشتیاقش را برای سفر به ایران و مذاکره با همتای قدیمی خود نشان داده و گفته می شود در مراسم تحلیف جناب آقای روحانی به ایران خواهد آمد.

اما در این میان و در لابه لای همه اتفاقات خوب آینده به نظرم یک موضوع از دیگر موضوعات متفاوت بوده و لازم است جناب آقای روحانی نسبت به اصلاح وضعیت آنان اقدام عاجل نمایند. و آن رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی و خانواده های چشم انتظار آنان است. زندانیانی که سالهاست در برزخ اسارت و آزادی گرفتار شده و خانواده های آنان نیز به همین وضعیت و چه بسا با سختی بیشتر گرفتار شده اند. بسیاری از آنان بدون ارتکاب جرمی در زندان بسر میبرند. اکنون جناب آقای روحانی قادر است با ریاست قوه قضائیه وارد مذاکره شده و مقدمات آزادی آن دسته از زندانیانی که جرمی مرتکب نشده اند را فراهم نمایند. و اگر هم جرمی دارند به آنها تفهیم اتهام شده، بعد از محاکمه، دوران محکومیت خود را طی نمایند. از این که بگذریم زندانیانی هستند که در بازداشتگاههای وزارت اطلاعات بسر می برند. اینان بیشتر از همه محتاح رسیدگی و تعیین تکلیف می باشند. باید برای برداشته شدن همه بازداشتگاههای غیر قانونی اقدام جدی صورت گیرد تا دیگر منبعد شاهد اینگونه اقدامات خلاف رویه نباشیم. طبعاً برچیدن این اماکن کاری بسیار دشوار بوده و به راحتی میسر نخواهد شد. ولی اگر مسائل به اطلاع مردم رسانده شده و در عزم خود جدیت نشان داده شود، حاکمیت هم تمکین خواهد کرد.

به امید رسیدن به ایرانی آباد و اسلامی بدور از همه تنگ نظری ها و تعصبات.