ربا جنگ با خدا


اینجا ایران است.  کشوری با حکومت اسلامی. بر این اساس لاجرم باید قوانین آن مطابق شرع مقدس اسلام نوشته و به اجرا در آیند. و هیچ مقامی هم از این قانون مستثنا نشده تا بتواند بر خلاف این ماده قانونی تخلف کرده و آن را نقض کند. قوه مقننه آن موظف است که کلیه مصوبات خود را قبل از اجرا به تایید شورای نگهبان برساند. وظیفه شورای نگهبان نیز بنا بر قانون تطبیق مصوبات مجلس با شرع مقدس اسلام بوده تا تخلفی صورت نگیرد. بعد از تایید و ابلاغ، قوه مجریه موظف به اجرای این قوانین بوده و هرگز اجازه سرپیچی و تخلف از قوانین مصوب مجلس را ندارد. قوه قضائیه هم که خود ضابط قضایی برای این فعل و انفعال است. و تکلیفش از پیش روشن می باشد.

قصدم از این مقدمه کوتاه این بود که بگویم: در همین کشور اسلامی که خود را ام القرای جهان اسلام دانسته، خود را ملجا و پناه مسلمانان جهان می داند و برای اداره جهان برنامه ارائه میدهد، هستند نهادها و ارگانهایی که با زیر پا گذاشتن همه مصوبات و قوانین به قوانین شرع مقدس بی اعتنایی نشان داده و مستقیما در مسیر محاربه با خداوند قرار گرفته و با تمام توان هم ادامه می دهند. هیچ قوه ای و هیچ مرجع تقلیدی هم نسبت به این عملکرد واکنش جدی نشان نداده و با این عملکرد خود آنها را به ادامه این راه تشویق و ترغیب کرده و میکنند.

مثلا در باب ربا خداوند در قرآن کریم در آیه 275 سوره بقره مى‏فرماید:

«الذین یاکلون الربا لا یقومون الا کما یقوم الذى یتخبطه الشیطان من المس ذلک بانهم قالوا انما البیع مثل الربوا و احل الله البیع و حرام الربوا فمن جائه موعظة من ربه فانتهى فله ما سلف و امره الى الله و من عاد فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون، آنها که ربا می‏خورند بر نمی‏خیزند مگر مانند کسی‏ که شیطان به جنون آشفته اش کرده است. این از آن روست که گفتند: داد و ستد صرفا مانند رباست؛ در صورتی که خدا معامله را حلال و ربا را حرام کرده است. پس اینک کسی که از پروردگارش پندی به او رسد و باز ایستد، آنچه گذشته از آن اوست و کارش با خداست و هر که به (رباخواری) بازگردد، پس آنان دوزخیانند و در آن ماندگارند.

در ادامه همین آیات با صراحت بیشتری میفرماید:

 «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ذروا ما بقى من الربا ان کنتم مؤمنین»؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! اگر مؤمنید از خدا بترسید و باقی مانده ربا را واگذارید.

یا در سوره آل عمران آیات 130 و 131 اینگونه میفرماید:

خداوند می فرماید:«یا ایها الذین آمنوا لا تاکلوا الربا اضعافا مضاعفة* واتقوالله لعلکم تفلحون و اتقوا النار التى اعدت للکافرین؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید! ربا (و سودِ پول) را چند برابر نخورید! از خدا بپرهیزید، تا رستگار شوید! و از آتشى بپرهیزید که براى کافران آماده شده است!

متاسفانه در بانکهای جمهوری اسلامی شاهدیم برخلاف این آیات عمل شده و سودهای دو رقمی به وامهای پرداختی وضع کرده که کمر مردم زیر آن خم می شود.

از این مهمتر گرفتن جریمه دیرکرد اقساط وام است که بدون هیچ اختلافی همه علمای عظام حرمت آن را مورد تاکید قرار داده و بانکها را از گرفتن آن منع کرده اند. ولی اثری از برداشته شدن این قانون نیست. و این کار همچنان ادامه دارد.

نمونه دیگری که می توان نام برد؛ کم فروشی است که خداوند مستقیما به آن کسانی که مرتکب یک همچین عملی می شوند خطاب می کند و می گوید:

وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ (1) الَّذِینَ إِذَا اکْتَالُواْ عَلَى النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ (2) وَإِذَا کَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ (3) أَلَا یَظُنُّ أُولَئِکَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ

واى بر کم‏فروشان! (1)  آنان که وقتى براى خود پیمانه مى‏کنند، حق خود را بطور کامل مى‏گیرند; (2)  اما هنگامى که مى‏خواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم مى‏گذارند! (3)  آیا آنها گمان نمى‏کنند که برانگیخته مى‏شوند، (4)

با کمال تاسف این روزها شاهد هستیم که در بسیاری از خدمات ارائه شده به مردم کم فروشی صورت می گیرد. تولید کنندگان محصولا ت غذایی مانند: نان صنعتی و غیر صنعتی، لبنی، ماکارونی، سس، شیرینی و شکلات و غیره... محصولات لبنی مانند پنیر، کره، شیر، خامه و ماست ... و سایر محصولات اعم از کالاهای خوراکی و غیره سعی کرده اند در این آشفته بازار از غافله عقب نمانده و خود را به دیگر رقبای اقتصادیشان برسانند. اینان کسانی هستند که مستقیما به جنگ با خداوند رفته و رو در روی خدا قرار گرفته اند. آنهم در کشور ایران اسلامی. این مصیبتی است که دامن گیر همه و در راس آن علمای دین خواهد شد و همه باید در پیشگاه خداوند جوابگو باشند. قبلا هم در نوشته ای این مورد را تذکر داده ام که اگر یکی از علمای عظام و مراجع تقلید درس خارج خود را بدلیل این ناهنجاریهای جامعه اسلامی تعطیل کرده و تا حصول نتیجه درس خود را شروع نکند، بسیاری از این مسائل حل خواهند شد. اینکه چرا یک چنین اتفاقی نمی افتد را باید از خود حضرات سوال کرد. ولی نتیجه آن همان است که پیش بینی کردم. یعنی پاسخگو بودن در پیشگاه الهی و جوابگویی به هزاران انسان مسلمان و مومن که از این کم مسئولیتی در رنج و عذاب گرفتار شدند.

امیدوارم که روزی جرقه ای باعث شود تا دردهای مردم مرتفع گشته و این مردم شریف قدری در آسایش و بدور از مشکلاتی که بدست خودمان ایجاد می شود زندگی کنند.

خیانت در امانت


امانت داری یکی از موضوعات مهمی است که در اسلام هم به آن توصیه اکید شده است.خدا در قرآن کریم اینگونه می ‌فرماید:

(( إنّ الله یأمرکم أن تؤدّوا الأمانات الی أهلها... خدا به شما فرمان می ‌دهد که امانت‌ها را به صاحبان آن‌ها رد کنید)) سوره نساء آیه 58

در اهمیت این موضوع امام صادق ـ علیه ‌السلام ـ می ‌فرماید:

«اگر قاتل جد بزرگوارم علی ـ علیه ‌السلام ـ امانتی نزد من بگذارد و من آن را قبول کنم بر او خیانت نخواهم کرد.» تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، بیروت، دار صعب، ج1، ص12.

با این همه اما مشاهده می کنیم که بسیاری از ما مسلمانان و شیعیان در این امر مهم کوتاهی کرده و گاهی تعمدا آن را زیر پا گذاشته و برای این کار دلایل و توجیهات سخیف و بدون منطقی را مطرح می سازیم. این مقدمه را بیان کردم تا بگویم اقدام صورت گرفته از سوی دولت یا هر مقام دیگری که سخنرانی مرسی رئیس جمهور مصر را مورد تحریف قرار داده و باعث صدمه دیدن وجه بین المللی ایران در بین کشورهای دنیا شده را مورد انتقاد شدید قرار دهم. این موضوع آنقدر مهم و حساسیت برانگیز بود که شورای همکاری خلیج فارس طی بیانیه ای این اقدام را محکوم ساخته و خواستار عذرخواهی دولت ایران شد.

 ((( موضوع از این قرار بود که مرسی در سخنرانی خود اینگونه گفته بود: دو ملت فلسطین و سوریه قهرمانانه برای آزادی، عدالت و کرامت انسانی مبارزه می کنند. روند انقلاب های عربی از تونس آغاز و به یمن و لیبی کشیده شد و هم اکنون شاهد انقلاب سوریه علیه حکومت ظالم هستیم.  حق رای وتو، شورای امنیت را از حل بحران سوریه ، ناتوان کرده است. ما با ملت سوریه علیه ظلم و سرکوب اعلام همبستگی می کنیم. وحدت مخالفان، ضروری است.

 اما مترجم شبکه یک و رادیو ایران این بخش را اینگونه ترجمه کرد: دو ملت فلسطین و بحرین و دیگر ملت ها اکنون در حال مبارزه هستند. تونس از پس آن آغاز شد و لیبی و یمن را شاهد هستیم و تحولاتی که هم اکنون در بحرین شاهد آن هستیم. وتو شورای امنیت را از حل بحران های تحولات مردمی ناتوان کرد. ما با ملت سوریه در مقابل توطئه علیه این کشور اعلام همبستگی می کنیم. باید امیدوار باشیم که در سوریه، نظامی که مردمی است، باقی بماند.

 مرسی در سخنانش گفته بود: خانم ها، آقایان، همبستگی با مبارزه مردم عزیز سوریه علیه حکومت سرکوبگر که مشروعیت خود را از دست داده است به همان اندازه که ضرورت سیاسی و استراتژیک است، یک وظیفه اخلاقی به شمار می رود. این حمایت از اعتقاد ما به آینده سوریه به عنوان کشوری آزاد و سربلند نشأت می گیرد. همه ما باید حمایت کامل و نه ناقص خود را از مبارزه طالبان آزادی و عدالت در سوریه اعلام کنیم. همدردی باید به طرح سیاسی تبدیل شود که حامی تغییر مسالمت آمیز به حکومتی دموکراتیک و بیانگر مطالبات مردم سوریه در زمینه دستیابی به آزادی، عدالت و مساوات باشد.

 اما صداوسیما اینگونه ترجمه کرد: برادران و خواهران عزیز، مساله همبستگی ما با ملت سوریه علیه توطئه ای که بر ضد آن کشور جریان دارد نباید فراموش شود. این وظیفه ای اخلاقی و وظیفه ای سیاسی و راهبردی است. باید تمامی تلاش خود را برای اصلاحات به کار ببریم، باید اقدامات به صورت مسالمت آمیز صورت گیرد.ما همگی اکنون در برابر چالش های بزرگی قرار داریم، ملت های فلسطین، بحرین و سایر ملت ها در حال مبارزه هستند و برخی کشورهای ما با دخالت های داخلی و خارجی مواجه هستند. ملت سوریه آزاد است و می تواند در برابر توطئه هایی که علیه ملت سوریه ایجاد شده باقی بماند. )))

همانطور که گفتم این عمل از سوی هر مقامی صورت گرفته باشد، عملی غیر اخلاقی و خارج از اصول اولیه امانت داری و اعتماد متقابل است. امری که در روابط بین الملل باید سرلوحه دولت مردان قرار گیرد. موضوعی که کرارا از سوی مقامات، دولتیان و خصوصا صدا و سیما به خبرنگاران سایر کشورها توصیه می شود و آنها را به حفظ امانت و رساندن پیام ملت ایران به مردم کشورهایشان تشویق و ترغیب می سازند.

کشوری که خود را ام القرای اسلامی دانسته و برای دنیا نسخه های شفابخش اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره می پیچد، نباید خود ناقض سخنانش باشد. گویا در این میان کسانی هستند که معتقدند هدف وسیله را توجیه می کند. اینچنین عقایدی نه تنها کمکی به پیشرفت ما در عرصه های بین المللی نمی کند که ما را روز به روز از رسیدن به هدف دورتر می سازد.

امیدوارم که هر چه زودتر و با عذرخواهی به موقع بتوانیم از عوافب ناشی از این برخورد غیر مسئولانه در بین کشورهای دنیا جلوگیری کنیم.