نگاه مقایسه ای به دو انتخابات



رقابت انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری را می توان از جهاتی مشابه و از جهاتی متفاوت با انتخابات چهار سال گذشته دانست که به قدر بضاعت به آن اشاره میشود.

اولین مشابهت این دوره انتخابات با انتخابات دوره قبل این موضوع مهم بود که رقابت اصلی در این میدان میان دو جبهه اصلاحات و اصولگرا بود. صف کشی بارز این دو جبهه در گرم شدن رقابت میان دو جبهه انکار ناپذیر بود. هر چند شورای نگهبان می توانست با درایت بیشتر و تایید کاندیدای اصلی این جبهه جناب حجت الاسلام سید محمد خاتمی رقابت و حضور حداکثری و بدون اغراق صددرصدی مردم را برای استحکام نظام رقم بزند. با کمال تاسف اما این مهم صورت نگرفت و این فرصت طلایی از دست رفت. هر چند این اتفاق با توجه به پیشینه این شورا و عملکرد اعضای محترم آن، چیزی نبود که نتوان آن را پیش بینی کرد.

دومین مورد مشابهت احساس شدید رقابت و تلاش برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری در بین نامزدها و هواداران آنها بود که در دوره قبل نیز شاهد آن بودیم. تلاش نامزدهای محترم و مشاوران آنها در رقابت ها و مناظرات صورت گرفته همه موید این معنا بود که نامزدها با برنامه و بقصد پیروزی وارد میدان شده اند.

سومین نکته ای که می توان به آن اشاره کرد برنامه محوری و ارائه راه کارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... از سوی نامزدهای محترم بود که نشان از با برنامه بودن ایشان بود. راهکارها و دلائل اثباتی ارائه شده در برنامه های مناظراتی و گفتگوهای تبلیغاتی نامزدها همگی به این موضوع اذعان دارد. همانطور که در دوره قبل نیز شاهد آن بودیم.

اما آنچه این رویداد مهم سیاسی را با دوره قبل متمایز و متفاوت ساخته بدین قرار بود.

اولاً اتحاد میان اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو اتفاقی بود که تا کنون در هیچ دوره ای سابقه نداشته و انتظار هم نمی رفت. اینکه نامزدهای محترم این دو بینش سیاسی و هواداران آنها به این نتیجه برسند که بر روی مشترکات خود ولو اندک متمرکز شده و برای رسیدن به هدف مشترکشان هم دست و همفکر شوند، اتفاق مبارک و میمونی بود. خصوصاً آنجا اکه اصلاح طلبان برای تثبیت این همفکری و همگامی و برای پیروزی قطعی، با توصیه پدر معنودی خود جناب حجت الاسلام والمسلمین خاتمی، تنها کاندی محترم خود جناب آقای دکتر محمد رضا عارف که از قضا هم در مناظرات و هم در کسب اعتماد هواداران خود خوش درخشیده بود را کنار بگذارند و بر روی گزینه مشترک خود یعنی حجت السلام والمسلمین حاج آقا روحانی متمرکز شوند. پذیرفتن این تصمیم و گردن نهادن به خواست جمعی جبهه دوم خرداد از سوی جناب دکتر عارف در نوع خود بی نظیر و فداکارانه بود. موضوعی که در کاندیداهای مقابل به هیچ عنوان به نتیجه نرسید. اینجانب بعنوان نگارنده این سطور بر خود لازم می دانم این فداکاری و گذشت را به جناب دکتر تبریک گفته و از این بابت از ایشان تقدیر می نمایم. همین یک حرکت در میان مسئولان و هواداران صرف نظر از نتیجه کسب شده حامل درسی فراموش ناشدنی به ملت و مسئولان است و آن اینکه؛ پیروزی در سایه وحدت و همدلی و پای فشردن بر روی حداقل ها و کنار گذاشتن موارد اختلافی بدست خواهد آمد. این حرکت نشان داد که بینش سیاسی مردم ( خصوصاً در میان جبهه دوم خرداد ) نسبت به دوره قبل بیشتر شده و این پیامدی ارزشمند و گرانسنگ است که تنها در سایه دمکراسی و رقابت بدست خواهد آمد.

ثانیاً: انتقاد شدید الحن کلیه نامزدهای محترم از وضع موجود بر کشور و مردم و ارائه راه کارهای مختص به خود برای برون رفت از این وضعیت از دیگر نکات متفاوت با دوره های قبل بود. این موضوع کاملا در برنامه ها، مناظرات و سخنرانی های ایشان مشهود و ملموس بود. خصوصاً در سخنرانی ها که از محدودیت کمتری برخوردار بود. نقطه مشترک همه این انتقادات وضعیت بد معیشتی مردم و لزوم رسیدگی به آن در اولین اقدام بعد از بدست آوردن قدرت بود. اتحاد ناخواسته و پیش بینی نشده ای که نامزدهای محترم بر موضوع انرژی هسته ای، در مقابل تنها نماینده دولت و نفر اول و ارشد مذاکرات هسته ای با کشورهای غربی، داشتند، مطلع این مناظرات بود.

ثالثاً: رد صلاحیت جناب حجت الاسلام والمسلمین رفسنجانی توسط شورای نگهبان را می توان از تلخ ترین وقایع این دوره دانست. این رویداد ناباورانه، سرشکستگی و ناامیدی را به ملت و خصوصاً هواداران آن تزریق کرد. و اگر نبود تدبیر ایشان و صبری که در مقابل این جفا از خود نشان دادند، معلوم نبود که این انتخابات چه سرنوشتی داشت.  

رابعاً: توصیه رهبر انقلاب به حضور همه مردم خصوصاً هموطنان خارج نشین با هر بینش و نظری که به انقلاب دارند ( حتی آنان که با اصل نظام و ولایت فقیه مخالف هستند ) و دعوت از آنان برای شرکت در این انتخابات، برای دفاع از کشور در مقابل بیگانگان از دیگر مولفه های متفاوت این دوره با دوره های قبلی بود. به نظر میرسد این توصیه باعث شد تا بسیاری از هموطنان ساکن در کشورهای دیگر به پای صندوق های رای حاضر شده تا جایی که در بعضی از کشورها زنان بدون داشتن حجاب برای رای دادن پای صندوق ها حاضر شدند.

خامساً: حساسیت بیش ار حد کشورهای غربی و سایر کشورها با توجه به تحریم بی سابق ایران از سوی قدرتهای بیگانه و پیگیری نتیجه آن بسیار حائز اهمیت بود. از طرفی کشورهای طرف مذاکره هسته ای ایران چشم براه نتیجه این انتخابات بودند. آنها امید داشتند که با تغییر در بالاترین سطوح اجرایی کشور وضعیت گفتگوهای هسته ای از بن بست خارج شود. از دیگر سو سایر کشورها که به سبب تحریم ظالمانه آمریکا و کشورهای اروپایی از هر گونه معامله با ایران محروم شده بودند به نتیجه این انتخابات چشم دوخته بودند و انتظار تغییر را از این انتخابات می کشیدند. بلکه شرایط تغییر کرده و از این وضعیت خارج شده و معاملات خود را از سر بگیرند. ایرانیان خارج کشور، بازرگانان، دانشجویان، و سایر اقشار مردم از هموطنان که امکان ارسال و دریافت پول با ایران نداشتند به نوعی منتظر نتیجه این انتخابات بودند.

سادساً: آخرین تفاوت را می توان در نتیجه کسب شده در این انتخابات بود دانست که حاصل اتحاد و همدلی در سایه تلاش و امید بدست آمد. پیروزی که امید را در میان بسیاری از هموطنان ما زنده ساخت و پیوند آنان را با انقلاب و آرمانهای آن تجدید کرد.

در همینجا از همه عقلای قوم که در بدست آمدن این پیروزی که در حقیقت پیروزی ملت ایران بر تمامیت خواهان بود را تبریک گفته و برای ریاست محترم جمهور جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا روحانی آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد