اندر فواید ناشناخته کارت ملی

هنوز چند سالی از عمر این تازه وارد سپری نشده که سایه خود را بر تمامی امور مردم انداخته است. ابتدای پیدایشش قصد بر این بود که بعد از آمدن جایگزین شناسنامه های قدیمی شود. تا دیگر مردم با همین یک کارت هم از مزایای شناسنامه برخوردار شده و هم از حجم و صفحات زیاد آن رها شده و از همه مهمتر دیگر کسی نتواند آن را جعل کند. اما برخلاف همه پیش بینی ها مشاهده می کنیم که این کارت نه تنها نتوانسته به آن جایگاه دست پید کند که از اهداف از پیش تعیین شده خود نیز دور شده و به یک همراه اضافه در جیب های پر از کارت مردم تبدیل شده است. و شده است باری اضافه بر دیگر بارها. خود من در جیبم نزدیک به 10 عدد کارت دارم که برایتان میشمارم:

1) کارت شناسایی محل کار

2) کارت ورود و خروج محل کار

3) کارت پایان خدمت

4) کارت گواهینامه

5) کارت بنزین

6) کارت عابر بانک

7) کارت پرداخت اقساط بانک مسکن

8) کارت ماشین

9) کارت بیمه ورزشی

10) و بالاخره کارت ملی

همانطور که می بینید 10 عدد کارت ناقابل در جیب بنده وجود دارد. چه بسا در جیب شما تعداد بیشتری کارت بسته به نوع فعالیتی که انجام می دهید وجود داشت باشد. گاهی که برای مرتب کردن خودم پای آئینه می ایستم متوجه می شوم لباسم از طرف جیب آن بشدت متورم شده و سنگین. بطوری که فرم پیراهن را به هم می زند. و این ظاهر همه ایرانیان در نگاه اول است. مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

در یک اقدام غافلگیرانه بانکها اعلام کردند که برای هر گونه عملیات بانکی نیاز به کارت ملی می باشد. و بدین ترتیب بود که این کارت شگفت انگیز از رقیب اصلی خود یعنی شناسنامه پیشی گرفت. هر چند در نگاه اول این اقامی مثبت بود، ولی در بسیاری از مواقع مثلا درهنگام گرفتن وام یا باز کردن حساب، شما باید هم از کارت ملی و هم از تمامی صفحات شناسنامه کپی تهیه می کردید. و این یعنی باری اضافه بر دیگر بارها. با این اوضاع تصدیق می فرمایید که این عملکرد باعث شده هیچ کدام از این اوراق شناسایی دارای هویتی مستقل از یکدیگر نداشته باشند. و در بسیاری از موارد از در کنار یکدیگر بودن هویت خود را پیدا می کنند.( البته این نکته ظریف تر از مو را نباید از نظر دور داشت که در بسیاری از مواقع نیاز به هیچ گونه هویتی نمی باشد فقط کافی است که شما عضو یکی از باندهای مافیایی... باشید...)

چند روز پیش بود که در هنگام عبور از خیابانی متوجه کارکرد دیگری از این کارت شگفت انگیز شدم و باعث شگفتی بیش از پیش من شد. آن هم موضوع عرضه مرغ یخ زده با کارت ملی بود.

این یکی دیگر مرا انگشت به دهان گذاشت و تا مدتها فکر و ذهن مرا به خود مشغول کرد. به هر حال هیچ کدام از کارتهای بالا که ذکر کردم قابلیت آن را نداشته که کارکردی بیشتر از آنچه که برایشان صادر شده اند را بدوش بکشند. ولی بقولی این کارت یه چیز دیگه است.

واقعا دیگر نمی دانم در مورد این قضایا چه باید بنویسم. آیا این نشانه به تمدن رسیدن ما ایرانیان است یا ....