ربا جنگ با خدا


اینجا ایران است.  کشوری با حکومت اسلامی. بر این اساس لاجرم باید قوانین آن مطابق شرع مقدس اسلام نوشته و به اجرا در آیند. و هیچ مقامی هم از این قانون مستثنا نشده تا بتواند بر خلاف این ماده قانونی تخلف کرده و آن را نقض کند. قوه مقننه آن موظف است که کلیه مصوبات خود را قبل از اجرا به تایید شورای نگهبان برساند. وظیفه شورای نگهبان نیز بنا بر قانون تطبیق مصوبات مجلس با شرع مقدس اسلام بوده تا تخلفی صورت نگیرد. بعد از تایید و ابلاغ، قوه مجریه موظف به اجرای این قوانین بوده و هرگز اجازه سرپیچی و تخلف از قوانین مصوب مجلس را ندارد. قوه قضائیه هم که خود ضابط قضایی برای این فعل و انفعال است. و تکلیفش از پیش روشن می باشد.

قصدم از این مقدمه کوتاه این بود که بگویم: در همین کشور اسلامی که خود را ام القرای جهان اسلام دانسته، خود را ملجا و پناه مسلمانان جهان می داند و برای اداره جهان برنامه ارائه میدهد، هستند نهادها و ارگانهایی که با زیر پا گذاشتن همه مصوبات و قوانین به قوانین شرع مقدس بی اعتنایی نشان داده و مستقیما در مسیر محاربه با خداوند قرار گرفته و با تمام توان هم ادامه می دهند. هیچ قوه ای و هیچ مرجع تقلیدی هم نسبت به این عملکرد واکنش جدی نشان نداده و با این عملکرد خود آنها را به ادامه این راه تشویق و ترغیب کرده و میکنند.

مثلا در باب ربا خداوند در قرآن کریم در آیه 275 سوره بقره مى‏فرماید:

«الذین یاکلون الربا لا یقومون الا کما یقوم الذى یتخبطه الشیطان من المس ذلک بانهم قالوا انما البیع مثل الربوا و احل الله البیع و حرام الربوا فمن جائه موعظة من ربه فانتهى فله ما سلف و امره الى الله و من عاد فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون، آنها که ربا می‏خورند بر نمی‏خیزند مگر مانند کسی‏ که شیطان به جنون آشفته اش کرده است. این از آن روست که گفتند: داد و ستد صرفا مانند رباست؛ در صورتی که خدا معامله را حلال و ربا را حرام کرده است. پس اینک کسی که از پروردگارش پندی به او رسد و باز ایستد، آنچه گذشته از آن اوست و کارش با خداست و هر که به (رباخواری) بازگردد، پس آنان دوزخیانند و در آن ماندگارند.

در ادامه همین آیات با صراحت بیشتری میفرماید:

 «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ذروا ما بقى من الربا ان کنتم مؤمنین»؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! اگر مؤمنید از خدا بترسید و باقی مانده ربا را واگذارید.

یا در سوره آل عمران آیات 130 و 131 اینگونه میفرماید:

خداوند می فرماید:«یا ایها الذین آمنوا لا تاکلوا الربا اضعافا مضاعفة* واتقوالله لعلکم تفلحون و اتقوا النار التى اعدت للکافرین؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید! ربا (و سودِ پول) را چند برابر نخورید! از خدا بپرهیزید، تا رستگار شوید! و از آتشى بپرهیزید که براى کافران آماده شده است!

متاسفانه در بانکهای جمهوری اسلامی شاهدیم برخلاف این آیات عمل شده و سودهای دو رقمی به وامهای پرداختی وضع کرده که کمر مردم زیر آن خم می شود.

از این مهمتر گرفتن جریمه دیرکرد اقساط وام است که بدون هیچ اختلافی همه علمای عظام حرمت آن را مورد تاکید قرار داده و بانکها را از گرفتن آن منع کرده اند. ولی اثری از برداشته شدن این قانون نیست. و این کار همچنان ادامه دارد.

نمونه دیگری که می توان نام برد؛ کم فروشی است که خداوند مستقیما به آن کسانی که مرتکب یک همچین عملی می شوند خطاب می کند و می گوید:

وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ (1) الَّذِینَ إِذَا اکْتَالُواْ عَلَى النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ (2) وَإِذَا کَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ (3) أَلَا یَظُنُّ أُولَئِکَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ

واى بر کم‏فروشان! (1)  آنان که وقتى براى خود پیمانه مى‏کنند، حق خود را بطور کامل مى‏گیرند; (2)  اما هنگامى که مى‏خواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم مى‏گذارند! (3)  آیا آنها گمان نمى‏کنند که برانگیخته مى‏شوند، (4)

با کمال تاسف این روزها شاهد هستیم که در بسیاری از خدمات ارائه شده به مردم کم فروشی صورت می گیرد. تولید کنندگان محصولا ت غذایی مانند: نان صنعتی و غیر صنعتی، لبنی، ماکارونی، سس، شیرینی و شکلات و غیره... محصولات لبنی مانند پنیر، کره، شیر، خامه و ماست ... و سایر محصولات اعم از کالاهای خوراکی و غیره سعی کرده اند در این آشفته بازار از غافله عقب نمانده و خود را به دیگر رقبای اقتصادیشان برسانند. اینان کسانی هستند که مستقیما به جنگ با خداوند رفته و رو در روی خدا قرار گرفته اند. آنهم در کشور ایران اسلامی. این مصیبتی است که دامن گیر همه و در راس آن علمای دین خواهد شد و همه باید در پیشگاه خداوند جوابگو باشند. قبلا هم در نوشته ای این مورد را تذکر داده ام که اگر یکی از علمای عظام و مراجع تقلید درس خارج خود را بدلیل این ناهنجاریهای جامعه اسلامی تعطیل کرده و تا حصول نتیجه درس خود را شروع نکند، بسیاری از این مسائل حل خواهند شد. اینکه چرا یک چنین اتفاقی نمی افتد را باید از خود حضرات سوال کرد. ولی نتیجه آن همان است که پیش بینی کردم. یعنی پاسخگو بودن در پیشگاه الهی و جوابگویی به هزاران انسان مسلمان و مومن که از این کم مسئولیتی در رنج و عذاب گرفتار شدند.

امیدوارم که روزی جرقه ای باعث شود تا دردهای مردم مرتفع گشته و این مردم شریف قدری در آسایش و بدور از مشکلاتی که بدست خودمان ایجاد می شود زندگی کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد